LUCIE HILSCHEROVÁ
Rodačka z Hranic na Moravě. Absolvovala sólový zpěv (pod vedením Romany Feiferlíkové), psychologii a hudební výchovu na Pedagogické fakultě Západočeské univerzity v Plzni. Zpěv studovala také u Ursuly Schönhals na Filozofické fakultě Technické univerzity v Chemnitz. Zúčastnila se pěveckých kurzů u Helen Donath, Hedwig Fassbender, Gabriely Beňačkové, Dagmar Peckové nebo Zlatice Livorové. V současné době je studentkou doktorského programu Hudební teorie a pedagogika na Pedagogické fakultě Karlovy univerzity v Praze.
Díky účasti na Bachakademie Stuttgart, vedené Helmuthem Rillingem, provedla v roce 2010 altový part v Bachově Vánočním oratoriu (Bach Collegium Stuttgart) a následně v Schumannových Scénách z Fausta (Radio-Sinfonieorchester Stuttgart des SWR).
V roce 2006 jí byla za reprezentaci města Plzně v oblasti hudby udělena cena Plzeňský Orfeus. V roce 2008 obsadila 1. místo v kategorii píseň na Mezinárodní pěvecké soutěži A. Dvořáka v Karlových Varech a zároveň zde získala Cenu Českého rozhlasu Praha, Cenu Josefa Hercla, Cenu nakladatelství Editio Bärenreiter, Cenu Divadla J. K. Tyla v Plzni a Cenu Miroslava Panského - Sharon Chmel Resch Stipendium. V roce 2009 pak přišlo další významné ocenění, a to 3. místo v kategorii koncert na pěvecké soutěži Cantilena Bayreuth. V roce 2012 získala 3. místo na mezinárodní soutěži Musica Sacra v Římě (finálový slavnostní galakoncert z Baziliky SS. XII Apostoli přenášel vatikánský rozhlas a televize) a taktéž 3. místo v kategorii opera na Mezinárodní pěvecké soutěži Antonína Dvořáka v Karlových Varech.
Své první jevištní zkušenosti sbírala ve Státní opeře Praha a Divadle J. K. Tyla v Plzni, např. jako Emilie (Verdi: Otello), Annina (Verdi: La Traviata) Kloučková (Nicolai: Veselé paničky windsorské), Marcellina (Mozart: Figarova svatba), Třetí dáma (Mozart: Kouzelná flétna), Berta (Rossini: Lazebník sevillský), Krčmářka (Mussorgskij: Boris Godunov), Rychtářka (Janáček: Její pastorkyňa), Abatyše (Puccini: Suor Angelica) nebo Matka Antonie (Offenbach: Hoffmannovy povídky).
V roce 2008 debutovala v Národním divadle v Praze jako Háta (Smetana: Prodaná nevěsta), dále zde hostuje jako Marta (Čajkovskij: Jolanta), Větrovová (Hába: Nová země), Chůva (Mussorgskij: Boris Godunov) a zpívá mezzosopránové sólo v postminimalistickém oratoriu Lost Objects, uváděném na Nové scéně ND.
Jako Háta (Smetana: Prodaná nevěsta) se publiku představila také v Tokiu (2010, Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra, Suntory Hall, dir. Leoš Svárovský) a v Londýně (2011, BBC Symphony Orchestra, Barbican Hall, dir. Jiří Bělohlávek). Toto koncertní vystoupení živě přenášela rozhlasová stanice BBC a eje zaznamenáno na kompaktním disku firmy Harmonia Mundi.
Dále spolupracuje se Státním divadlem Košice jako Matka Marie (Poulenc: Dialogy Karmelitek) a Quickly (Verdi: Falstaff). Inscenace Dialogů Karmelitek získala cenu DOSKY 2013 a Cenu slovenské kritiky jako nejlepší inscenace sezóny 2012/2013. V Národním divadle moravskoslezském v Ostravě hostuje jako Adelaide (Martinů: Tři přání) a Panna Róza (Smetana: Tajemství), ve Slezském divadle v Opavě jako Quickly (Verdi: Falstaff), ve spolupráci s Ensemblem Opera Diversa vystupuje jako Róza (Kyas: Pickelhering 1607) a s Komorní operou Praha jako Berta (Rossini: Lazebník sevillský).
V roce 2018 vystoupila jako Marta v premiéře Čajkovského Jolanty v Nationaltheater Mannheim.
Lucie Hilscherová patří mezi vyhledávané koncertní pěvkyně. Její široký repertoár zahrnuje altové party mnoha vokálně-instrumentálních děl, např. Bachovo Vánoční oratorium a Mši h-moll, Vivaldiho Judithu Triumphans, Händelova Mesiáše, Beethovenovu Devátou symfonii a Missu solemnis, Rossiniho Stabat Mater, Mahlerovu Druhou symfonii a Píseň o zemi, Dvořákovo Stabat Mater a Requiem, Verdiho Requiem, Janáčkovu Glagolskou mši nebo Stravinského Les Noces.
Spolupracovala s řadou významných orchestrů, např. s BBC Symphony Orchestra, London Symphony Orchestra, Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra, Bach-Collegium Stuttgart, Radio-Sinfonieorchester Stuttgart des SWR, Tonkünstler Orchester Wien, Filharmonia Poznańska, Českou filharmonií, PKF-Prague Philharmonia, Českým národním symfonickým orchestrem, Symfonickým orchestrem hl. města Prahy FOK, Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, Collegiem 1704, Filharmonií Brno, Janáčkovou filharmonií Ostrava, Moravskou filharmonií Olomouc, Filharmonií Bohuslava Martinů Zlín nebo Filharmonií Hradec Králové.
Měla čest zpívat pod taktovkou Helmutha Rillinga, Alexandra Vedernikova, Kazushi Ono, Jana Lathama-Koeniga, Cornelia Meistera, Davida Porcelijna, Enrica Dovica, Kaspara Zehndera, Libora Peška, Jiřího Bělohlávka, Tomáše Netopila, Petra Vronského, Petra Fialy, Leoše Svárovského, Jakuba Kleckera, Marka Šedivého ad.
S oblibou se věnuje interpretaci soudobé hudby a je rovněž žádanou interpretkou písňové literatury. Díky citlivému a expresivnímu projevu, hlasové flexibilitě a jazykovým schopnostem si právě v tomto oboru získala značné renomé u nás i v zahraničí.
Účinkovala na festivalech Musikfest Stuttgart, Beethovenfest Bonn, Grafenegg Musik-Sommer, Pražské jaro, Velikonoční festival duchovní hudby Brno, Smetanova Litomyšl, Svatováclavský hudební festival, MHF Petra Dvorského Jaroměřice, Festival Jarmily Novotné ad.
Aktualizace: leden 2021